BMW en MINI distributieketting

Een ratelende distributieketting bij BMW en MINI benzinemotoren is een veel voorkomen euvel.  Wij hebben de betaalbare oplossing.

Oprekkende ketting

Bijna alle BMW benzinemotoren hebben het euvel dat de distributieketting in de loop van de tijd gaat oprekken. In andere worden: hij wordt een stukje langer. In het begin vangt de spanner/geleiderail het langer worden van de distributieriem op. Maar op een bepaald moment is de distibutieketting zo lang geworden dat het niet meer lukt op de distributieketting op spanning te houden. Gevolg: de distributieketting gaat "ratelen". U hoort dit met name bij een koude start en door een verhoogd stationair toerental.

Vanaf 1998 t/m heden

Het probleem met de distributieriem is een langlopend en daardoor bekend probleem. De manier van waarop de distributieriem en spanner zijn geconstrueerd is sinds 1998 in basis niet gewijzigd.

Klachten

Veel voorkomende klachten zijn een ratelend motorgeluid, slecht stationair lopen, vermogensverlies door een verkeerde distributietiming en foutcodes in het motormanagement.

Modellen

Een ratelende distributieriem komt voor bij o.a. de 116i, 118i, 120i, M135i, M140i, 220i, 316i, 318i, 320i, 325i, 330i, M340i, 520i, 523i, 525i, 528i en 530

De oplossing

Vervangen distributieketting en geleiding

Vervangen van de oude kettingspanner door een gemodificeerd model

Demontage caterpan

Vervanging benodigde pakkingen en afdichtingn

Langere kettingspanner

Tijdig vervangen van de distributieketting en de montage van een nieuwe gemodificeerde kettingspanner voorkomen dat u voor hoge kosten komt te staan als de motor vervangen zou moeten worden. De gemodificeerde kettingspanner is iets langer met een veel kleiner olieafvoer kanaal zodat deze minder makkelijk ingedrukt wordt.

Viercilinder of zescilinder motor

Breken van de kettinggeleiding of in zelfs het breken van de distributieketting zelf zien wij het meest bij viercilindermotoren. Bij een zescilinder rekt de ketting vaker uit zodat de motor slecht gaan lopen en/of minder vermogen levert. Uiteindelijk geeft het motormanagement een signaal doordat de nokkenassen ten opzichte van de krukas onjuist staan. Is dat het geval dan is de distibutieketting al zover opgerekt dat een reparatie zo snel mogelijk uitgevoerd moet worden.

viercilinder motoren: N13, N42, N43, N45 en N46

BMW 1-Serie 114i 116i 118i 120i, 2004 - 2015
BMW 3-Serie 316i 318i 320i, 2001 - 2016
BMW 3-Serie Compact 316ti 318ti, 2001 - 2006
BMW 5-Serie 520i, 2007 - 2010
BMW X1 sDrive18i xDrive18i, 2009 - 2015
BMW X3 20i, 2004 - 2010
BMW Z4 20i, 205 - 2008

Zescilinder motoren: N52, N53, N54 en N55

BMW 1-Serie 125i 130i 135i M135i, 2006 - 2016
BMW 1-Serie 135i M Coupe, 2007 - 2011
BMW 2-Serie M235i M2, 2013 - 2019
BMW 3-Serie 325i 330i 335i, 2004 - 2015
BMW 4-Serie 435i, 2013 - 2015
BMW 5-Serie 523i 525i 528i 530i 535i, 2005 - 2017
BMW 6-Serie 630i, 2004 - 2010
BMW 7-Serie 740i, 2008 - 2012
BMW X1 25iX 28iX, 2009 - 2011
BMW X3 2.5si 30si 28i 25iX, 2005 - 2011
BMW X5 3.0si 30iX, 2006 - 2010
BMW X6 xDrive35i, 2008 - 2010
BMW Z4 2.5i 2.5si 3.0si 23i 30i 35i 35is, 2005 - 2011

Stel je vraag over een ratelende distributieketting

  • Over wat voor auto gaat het?

  • Hoe kunnen wij u bereiken

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.